-
چرا خداوند ، زمان قیامت را طولانی و به تاخیر می اندازد؟
سهشنبه 6 دیماه سال 1384 12:44
نامعلوم بودن زمان و کیفیت وقوع قیامت، داراى اثر تربیتى است زیرا در صورت معلوم بودن آن چنانچه زمانش دور باشد، غفلت همگان را فرا مىگیرد و اگر نزدیک باشد، پرهیز از بدیها به شکل اضطرار و دور از آزادى و اختیار در مىآید. با وجود نامشخص بودن زمان وقوع قیامت، تعابیر قرآن حاکى از آن است که عمر کوتاه دنیا و همچنین دوران برزخ...
-
چرا زن باید موهایش را بپوشاند ولی مرد نباید موهایش را بپوشاند؟
سهشنبه 6 دیماه سال 1384 12:42
اسلام می خواهد زن کرامت داشته باشد و وقتى درجامعه حضور پیدا می کند به عنوان یک انسان ظاهر شود نه به عنوان جنس مخالف مرد. زن و مرد در درجه اول هر دو انسانند و هر دو باید در محیط اجتماع و در برخورد با یکدیگر به گونه اى ظاهر شوند که مایة الودگى و ناپاکى جامعه نشوند. زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است، حفظ پوشش و...
-
نظر اسلام در باره هیپنوتیزم چیست؟
یکشنبه 4 دیماه سال 1384 13:13
در پاسخ به سؤال، ابتدا باید نگرشى اجمالى به ماهیت هیپنوتیزم نمود و سپس پاسخ سؤال شما را بدهیم. دانشمندان از دیرزمان دریافته بودند که سیاله مغناطیسى خاصى در انسان وجود دارد که با استفاده از تکنیکهاى خاصى، مىتواند به وسیله آن در افراد دیگر اثر بگذارد. در آغاز وجود چنین نیرویى در مشرق زمین کشف شده بود. کلدانىها،...
-
آیا نظریه تکامل انواع قابل پذیرش است؟
شنبه 3 دیماه سال 1384 10:56
نظریه تکامل موجودات زنده از ابعاد مختلف قابل بررسى است: گاهى از دیدگاه اعتقاد به خدا و توحید بحث مىشود که آیا این نظریه با اعتقاد به خدا منافاتى دارد یا نه؟ و گاهى از این بعد که با آیات قران در مورد خلقت منافات دارد یا نه؟ در این جا از چندسو باید مسأله را مورد بررسى قرار داد: 1) ابتدا باید دید آیا این یک اصل مسلم و...
-
چگونه باشیم که عهد خود را با امام زمان و ائمه دیگر نشکنیم؟
سهشنبه 29 آذرماه سال 1384 19:26
در ابتدا باید معرفت و شناخت کاملی از ابشان به دست آوریم زیرامعرفت پایة اصلى محبّت است و محبّت ملازم با اطاعت و عامل بزرگ دوری از گناهان و راه اساسى تهذیب نفس است.ودر این صورت عد و پیمان های خود را فراموش نمی کنیم و آن را نمی شکنیم ونسبت به آن ها بی اعتنا نخواهیم بود. ممکن است بسیار اتفاق بیفتد که از کنار دوستان صمیمى...
-
دردین اسلام شادی بیشتر است یا غم ؟
سهشنبه 29 آذرماه سال 1384 19:23
اسلام، دین حیات و زندگى است. دین پیشرفت و ترقى تکامل است. اسلام با برنامههایى که وضع کرده است تمام جهات زندگى را در نظر گرفته و به همه زوایاى زیست انسان کاملاً توجه کرده است. اسلام دینى است که براى سرگرمى نیامده است، اما نه تنها با تفریح و شادى مخالف نیست، بلکه در مواردى بر آن تأکید داشته و براى آن قوانین و مقررات...
-
آیا در عالم برزخ، برای مؤمنان تزکیه و تکامل نفس وجود دارد؟
سهشنبه 29 آذرماه سال 1384 19:20
از روایاتی استفاده می شود که در برزخ پاره ای از کمبودهای تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران می گردد. در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم: "هر کس از دوستان و شیعیان ما بمیرد و هنوز قرآن را به طور کامل فرا نگرفته باشد، در قبرش به او تعلیم می دهند، تا خداوند بدین وسیله درجاتش را بالا برد، چرا که درجات بهشت به اندازة آیات...
-
بهشت و مخترعان
سهشنبه 29 آذرماه سال 1384 19:18
آیا بهشت تنها برای مسلمانان ویا شیعیان است؟ تکلیف انسان های غیر مسلمان که در زندگی خدمات زیادی به بشر کرده اند مانند ادیسون ،انیشتین و... چه می شود؟ در مورد بخش اول سوال شما باید گفت: از آیات و روایات استفاده میشود بهشت برای کسانی است که ایمان به خدا و پیامبر اسلام (ص) داشته باشند و عمل صالح و تقوا پیشه کرده باشند:...
-
توضیح توحید احدی
شنبه 2 مهرماه سال 1384 12:01
یکی از جنبههای توحید، بسیط و بدون جزء بودن خداوند است. به این جنبه اصطلاحا توحید احدی گفته میشود. ما در توحید واحدی از خداوند نفی تعدد و در توحید احدی از او نفی ترکیب میکنیم. بر این اساس مشخص میشود که نمیتوان برای خدا هیچ جزء، بخش، جنبه و قسمتی در نظر گرفت. او حقیقتی یکپارچه و یگانه است که از کنار هم قرار گرفتن...
-
دیدگاه اسلام در باره دموکراسی چیست؟
یکشنبه 27 شهریورماه سال 1384 19:17
دموکراسى(1) واژهاى یونانى است و از ریشه "demos " به معناى مردم و کراسیا "cratia " یا "krato " به معناى حکومت اخذ شده و به معناى حکومت مردم مىباشد. براى این واژه معانى گوناگونى نقل شده و یک تعریف روشن و داراى حدّ و مرز مشخص (که مورد قبول همه باشد) وجود ندارد. هر یک از اندیشمندان سیاسى به فراخور پیش فرضهاى فکرى خویش...
-
نظر اسلام در باره آزادی بیان بفرمایید؟
یکشنبه 27 شهریورماه سال 1384 18:30
تفکر و اندیشه در حوزه علوم عقلى و نقلى از لوازم حیات فرهنگى هر فرد است. یک انسان از این جهت که باید بینشى و دیدگاهى درباره جهان و خدا و پیامبران و ادیان الهى داشته باشد باید با فکر و تعقل و اندیشه آزادانه و بدون هیچ اکراه و اجبار بتواند تحقیق بکند، سؤال بکند، کاوش و جستجو کند تا بتواند مسیر حقّ را پیدا کند و یا لااقل...
-
فلسفه رانده شدن شیطان از درگاه الهی
دوشنبه 17 مردادماه سال 1384 18:40
مگر خداوند نفرموده که به کسى جز من سجده نکنید، پس چرا شیطان را تنها به خاطر این که در مقابل حضرت آدم سجده نکرد، براى همیشه از خود راند؟ شکى نیست که سجده به معناى پرستش، براى خدا است، چون تنها معبود جهان، خدا است و معناى توحید. در عبادت و یکتاپرستى همین است که غیر از خدا را پرستش نکنیم اما سجده بر آدم دو توجیه دارد: 1...
-
درمورد جایگاه و مقام انسان توضیح دهید؟
دوشنبه 17 مردادماه سال 1384 18:33
ارزش و مقام انسان در چند محور قابل بررسى است: 1 - کرامت ذاتى؛ انسان کرامت ذاتى دارد که این نوع کرامت حاکى از عنایت ویژه پروردگار به آدمى و به اختیار انسان ربطى ندارد؛ یعنى انسان چه بخواهد و چه نخواهد، از این کرامت برخوردار است. قرآن مجید در این باره مىفرماید: "ما بنىآدم را کرامت بخشیدیم و آنان را بر صحرا و دریا مسلط...
-
چرا جنایت کاران غربی عذاب نمی شوند؟
دوشنبه 17 مردادماه سال 1384 18:24
به چه دلیل کشورهای غربی با همه جنایاتی که در آن ها واقع می شود دچار عذاب و بلا نمی شوند و دارای ثروت و پیشرفت هستند؟ جهان هستی و از جمله زندگی انسان ها دارای سنت هایی است که خداوند مقرر نموده، این سنّت ها برای همه انسان ها یکسان است. بنابراین، اگر می بینیم جهان غرب با پیشرفت علمی و صنعت و ثروت رو به رو است، باید در...
-
آیا حوادث ناگوار با عدل الهی منافات دارد؟
دوشنبه 17 مردادماه سال 1384 11:11
اولاً حوادث ناگوار طبیعى , لازمه فعل و انفعالات و تزاحمات عوامل مادى است و چون خیرات آن ها بر شرورشان غلبه دارد مخالفت حکمت نیست ; ثانیاً: وجود این رنج ها و گرفتارى ها از یک سوم موجب تلاش انسان براى کشف اسرار طبیعت و پدید آمدن دانش ها و صنایع مختلف مى شود و از سوى دیگر دست و پنجه نرم کردن با سختى ها, عامل بزرگى براى...
-
چرا خداوند به افرادى استعدادهاى خاصى عنایت مىکند؟
یکشنبه 5 تیرماه سال 1384 18:17
این سؤال به نحو عامترى در مود تمامى تفاوتها مطرح است و یکى از مواردش مورد سؤال است. سیاه و سفید، قد کوتاه و بلند، سالم و مریض، کور و بینا، پول دار و فقیر، حاکم و محکوم، ظالم و مظلوم و هزاران مورد دیگر نیز مطرح هستند. آنچه مذموم است و خداوند از ان مبرا است، تبعیض (تفاوت نابجا) است که به هیچ عنوان اثرى از آن در نظام...
-
فلسفه وجودى شفاعت در قیامت چیست؟
شنبه 4 تیرماه سال 1384 18:46
شفاعت از ماده "شفع" به معناى زوج، در مقابل ماده وتر به معناى فرد گرفته شده و به معناى این است که شخص در کنار فردى دیگر قرار گیرد و با وساطت خود او را در رسیدن به خواسته و حاجتش یارى دهد. شفاعت در محاورات عرفى و گفت گوى روزمره مردم غالباً به معناى وساطت و درخواست شخص آبرومندى از بزرگى براى عفو مجرمى یا ترفیع درجه و...
-
اگر خداوند بى نیاز است، چرا در قیامت از اجزاى طبیعت کمک مى گیرد
شنبه 4 تیرماه سال 1384 18:44
خداوند بى نیاز است و قدرت بى انتها دارد، لیکن اراده کرده که همة کارها را از راه اسبابش انجام دهد. امام صادق(ع) فرمود: "خداوند امتناع دارد که امور عالَم را جارى کند مگر از راه سبب ها".[5] البته باید توجه داشت که قوانین جهان آخرت با قوانین حاکم بر دنیا کاملاً متفاوت است و در آن جا از طبیعت دنیا خبرى نیست. با انقراض عالم...
-
چه اعمالى سایه عذاب را در روز قیامت از انسان دور مى نماید.؟
شنبه 4 تیرماه سال 1384 18:40
اعمالى که موجب نجات انسان از هلاکت و عذاب جهنم مى شود. هر کار خیر و هر عمل صالحى بااعتقادات صحیح و سالم مى تواند باشد. ما به مواردى اشاره مى کنیم در سوره بلد مى فرماید: و ما ادراک ما العقبة فک رقبة او اطعام فى یوم ذى مسعبة یتیما ذا مقربه او مسکینا ذامتربة ثم کان من الذین آمنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالرحمة اولئک...
-
در قیامت امامان چگونه شفاعت خواهند کرد؟
شنبه 4 تیرماه سال 1384 18:35
امامان معصوم(ع) در روز قیامت به درگاه خداوند مهربان واسطه می شوند و آمرزش گناهکارانی که لیاقت و شایستگی شفاعت را دارند، از خدا درخواست میکنند. حضرت حق به خاطر مقام ائمه اطهار(ع) شفاعت آنان را می پذیرد و گناهکاران شفاعت شده را می آمرزد. البته این بدین خاطر نیست که ائمه اطهار نسبت به مردم از خدا مهربان ترند، بلکه بدین...
-
تعریف قضا و قدر چیست؟
یکشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1384 11:46
قضا در لغت به معناى حکم قطعى و تخلف ناپذیراست. و گاهى از آن تعبیر به «قضا محتوم» یا «اجل حتمى» مىکنند. و مقصود از آنها امورى است که خداوند اراده کرده است که در هرصورت انجام پذیرد و هیچ چیز نمىتواند آن را تغییر دهد. مثلا اصل مرگ و گذشتن از این دنیا براى همگان از قضاى محتوم الهى است و هیچکس الىالابد در این جهان...
-
آیا در عالم آخرت هم تکامل وجود دارد؟
چهارشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1384 16:39
آیات و روایات گویاى این حقیقت است که حرکت و تکامل در عوالم بالاتر از برزخ نیز وجود دارد حتى خود انتقال از عالم برزخ به عالم حشر و اولین عالم از عوالم حشر، به جاى خود، یک تحول تکاملى و سرفصلى از حرکت کلى تکامل مىباشد. چرا که با تحقق مرگ برزخى (نفخ صور اول) ارواح از نظام برزخ به نظام بالاتر و اولین عالم از عوالم حشر...
-
ویژگی های کافران- مومنان و منافقان چیست؟
چهارشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1384 16:27
با توجه به آیات قرآن، انسانها در برابر دین خدا سه گروهند: برخى در باطن و ظاهر آن را مىپذیرند، اینان مؤمنان و پرهیزگارانند هر چند گاهى بر اثر تقیه به ناچار ایمان باطنى خود را کتمان مىکنند و زمینهاى براى ابراز آن نمىیابند و یا به ناچار برخلاف ایمان باطنى خود اظهار کفر مىکنند [نحل 106- غافر 28] برخى هم در باطن و هم...
-
آیا تمام کافران از رحمت الهی دور هستند؟
چهارشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1384 16:21
دورى از رحمت خداوند براى «جاحدین» است یعنى، کفارى که حق را شناخته و عمداً با آن به مبارزه پرداختهاند ولى کافران جاهل دو دستهاند: 1- جاهل مقصر یعنى، کسى که همه شرایط براى شناخت فراهم بود و مىدانسته است که دین دیگرى وجود داردو اگر تحقیق کند راه حقیقت را مىیابد لیکن برخلاف حکم عقل و فطرت به تحقیق نپرداخته و بر مسیر...
-
اختیار بودن انسان را بیشتر توضیح دهید؟
سهشنبه 30 فروردینماه سال 1384 19:49
مسأله قضا و قدر، همان مشیّت الهى است که در نظام هستى، هر چیز را با محاسبه دقیق و معین به طور قانونمند و سازوار در چارچوب نظام علت و معلول قرار داده است. شناخت صحیح مشیت خداوند و خواست انسان، مبتنى برداشتن تصور صحیح از مشیت خداوند در نظام جهان و انسان است. تردیدى نیست که هیچ رخدادى در جهان جز به مشیت خداوند اتفاق...
-
چرا در جامعه اسلامى بین پسران و دختران تفاوت زیادى وجود دارد؟
شنبه 27 فروردینماه سال 1384 17:55
از دیدگاه اسلام تفاوتى بین زن و مرد (دختر و پسر) وجود ندارد. قرآن کریم در موارد متعدد تصریح کرده که رسیدن به مقام والاى انسانیت و نیل به مراتب بالاى معنویت و قرب الهى و وصول به «حیات طیبه»، به جنسیت مربوط نیست، بلکه به ایمان و عمل صالح بستگى دارد: «من عمل صالحاً من ذکر أو انثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاةً و لنجزینهم أجرهم...
-
چطور در اسلام افراد ادیان دیگر نجس شمرده شده اند؟
شنبه 27 فروردینماه سال 1384 17:53
در اسلام به عقائد افراد ادیان دیگر احترام گذاشته مىشود و مسلمانان موظفند رفتار مسالمت آمیز با آنها داشته باشند. ناپاک بودن افراد ادیان دیگر بر فرض صحت این ادعا، ناپاکى معنوى و آلودگى باطنى است که آثار آن در جسم آنها هم ظاهر شده است. یک فایده آن حفظ عقاید بسیارى از مردم مىباشد که با معاشرت با افراد منحرف و گمراه...
-
چه نشانه هایى مبنى بر الهى بودن قرآن وجود دارد؟
سهشنبه 23 فروردینماه سال 1384 21:30
در مورد پرسش شما دو رویکرد وجود دارد. در مورد قرآن اندیشمندان اسلامى بر این عقیدهاند که وحى الهى است و اندیشه و فرهنگ و الفاظ بشرى در پدید آمدن آن دخالتى نداشته است. در دنیاى غرب اکثر متفکران غربى برخلاف متفکران اسلامى معتقدند که کتب مقدس مسیحیان و یهودیان یعنى تورات و انجیل الفاظ خداوند نبوده، حتى الفاظ پیامبران...
-
علت خداوند چیست و چگونه به وجود آمده است؟
سهشنبه 23 فروردینماه سال 1384 21:27
خداوند همیشه بوده و همیشه هم خواهد بود. به اصطلاح خدا موجودى ازلى و ابدى است. خدا از جایى نیامده، یعنى علتى او را به وجود نیاورده، بلکه او بى نیاز از علت است و هستى او عین ذات او است، نه این که موجود دیگرى به نام »علت« خدا را هستى دار کرده باشد. اصولاً چنین سؤالى در مورد خداوند صحیح نیست؛ زیرا فرض موجودى که از چیزى یا...
-
آیا اسلام اعتقادى به دموکراسى دارد؟
پنجشنبه 20 اسفندماه سال 1383 16:09
جواب: دموکراسى «demos» به معناى مردم و کراسیا «cratia» یا «krato» (1) واژهاى یونانى است و از ریشه به معناى حکومت اخذ شده و به معناى حکومت مردم مىباشد. براى این واژه معانى گوناگونى نقل شده و یک تعریف روشن و داراى حدّ و مرز مشخص (که مورد قبول همه باشد) وجود ندارد هر یک از اندیشمندان سیاسى به فراخور پیش فرضهاى فکرى...